پژوهشِ حاضر با هدف بررسی مشکلات جستجو و بازیابی تصاویر در موتورهای کاوش برگزیده مبتنی بر ویژگی های نگارشیِ زبان فارسی انجام شده است. این پژوهش از نوع کاربردی است، که در آن از روش پیمایشی- تحلیلی استفاده شد. جامعۀ آماریِ پژوهش شامل سه موتور کاوش گوگل، یاهو و بینگ است که در زمرۀ موتورهای کاوش پراستفاده هستند، و قابلیت جستجوی تصاویر به زبان فارسی را نیز فراهم نموده اند. برای گردآوری داده ها، سیاهۀ محقق ساخته تهیه شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.

یافته های این پژوهش نشان میدهد موتورهای کاوش گوگل، بینگ و یاهو، نسبت به ویژگی های نوشتاری و معنایی زبان فارسی توجه کافی ندارند، و بسیاری از این ویژگی ها را در هنگام جستجو و بازیابی تصاویر نادیده میگیرند. همچنین مشکلات مربوط به پیوسته نویسی و جدانویسیِ واژگانِ مشتق، مشتق- مرکب، انواع جمع های فارسی و مکسرِ عربی، نگارش همزۀ بدونِ کرسی و استفاده از زبان محاوره؛ از مشکلات عمدۀ زبان فارسی در جستجو و بازیابی تصاویر از موتورهای کاوش مورد پژوهش به شمار می آیند.

به علاوه، بررسی ها نشان داد که در بخش معنایی و نوشتاری، قابلیت های گوگل در انطباق با زبان فارسی نسبت به همتایانش در پژوهش حاضر، بیشتر است. این پژوهش ابعاد تازهای از مسائل نگارشیِ زبان فارسی را در رابطه با جستجو و بازیابی اطلاعات از موتورهای کاوش، مطرح و بررسی نمود که با وجودِ تأثیرشان در بحث جستجو و بازیابی، حداقل در میان فارسی زبانان چندان به آنها پرداخته نشده است. در نظر گرفتن دو جنبۀ نوشتاری و معنایی زبان در کنار هم و پیوند زدن این جوانب با مسئلۀ کاوش تصاویر در موتورهای جستجو، سبب انجام تحقیقی میان رشتهای شد. تازگیِ موضوع پژوهش نیز موجب شد تا روش انجام آن بیشتر ابداعی باشد تا تقلیدی و در نتیجه علاوه بر راهکارهایی که ارائه میکند، راهگشایی برای انجام این دست پژوهشها باشد.

.

کارشناسی ارشد-1392

.
رشته: علم اطلاعات و دانش شناسی
.
پدیدآور: هدی هماوندی
.
استاد راهنما: یعقوب نوروزی
.
دانشگاه قم، دانشکده ادبیات و علوم انسانی

.

.

دسترسی به لینک ایرانداک