با بروز پدیده انفجاراطلاعات و همچنین ورود به عصر فناوری اطلاعات و گسترش تجهیزات فناورانه و رونق آنها در زمینه های مختلف اعم از علمی و آموزشی، استفاده از روش هایی برای دسترسی سریع تر و تشخیص دقیق تر نیازهای اطلاعاتی و منابع اطلاعاتی مرتبط با نیاز از میان انبوه اطلاعات، بیش از پیش احساس میشود. همچنین امروزه با گسترش منابع اطلاعاتی و افزوده شدن قالب های الکترونیکی به آنها، فناوری از جهتی هم در خدمت نیازهای علمی انسان قرار گرفته و هم از سویی دیگر کار را برای جویندگان علم و دانش سختتر نموده است؛ چرا که به نحوی به آنها می فهماند که اکتفا به منابع اطلاعاتی چاپی و فیزیکی موجود، نمیتواند به تأمین کامل نیازهای اطلاعاتی آنها کمک کند و در واقع آنها به نحوی ملزم به جستجوی گسترده دانش هستند. بنابراین، با ظهور وب جهانگستر و شکل گیری دهکده جهانی و احراز نیاز به منابع اطلاعاتی در دسترس و خارج از فضای فیزیکی برای همگان، وبسایت ها و منابع الکترونیکی به یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین منابع تبدیل شدند.

وبسایت ها درواقع مجموع های از تصاویر و فایلهای ویدیویی و صفحات پیوند یافته به یکدیگر و سایر موارد در قالب دیجیتالی و الکترونیکی است که به واسطه دامنه های متداول در یک شبکه مبتنی بر پروتکلها (تفاهم نامه های اینترنتی) قرارگرفته اند (نادری، 1388). کاربران متعددی از گروه های مختلف برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود به وبسایت ها رجوع میکنند. از میان این کاربران، کودکان به عنوان گروهی که اهتمام و توجه به مسائل آموزشی و پرورشی آنها از ابتدای دوران آموزشی، یکی از مهمترین مسائل در زمره ارتقاء و پیشرفت همه جانبه یک نظام است، توجه خاصی برای انتخاب نوع منابع اطلاعاتی، طراحی و توسعه آنها می طلبند. کودکان همانند دیگر افراد از انواع منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی استفاده مینمایند. اما تجربه نشان میدهد که تمایل کودکان مانند دیگر افراد نسبت به استفاده از منابع الکترونیکی که قابلیت هایی بیش از منابع چاپی دارند، بیشتر از منابع دیگر است و لذت ورزی آنها از اطلاع یابی و فعالیت در محیط مجازی به عنوان محیطی آموزشی، تفریحی و سرگرمی، امری بدیهی است. این مسئله ایجاب میکند تا طراحی وبسایت های متناسب با رشد شناختی کودکان و ایجاد بستری برای تجربه اندوزی و سرگرمی و یادگیری آنها، مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.

.

کارشناسی ارشد-1397

.

رشته: (علم اطلاعات و دانش شناسی) - مدیریت اطلاعات

.
پدیدآور: زهرا جعفری اطهر استاد راهنما: یعقوب نوروزی

.
دانشگاه قم، دانشکده ادبیات و علوم انسانی

.

دسترسی به لینک ایرانداک