هدف اصلی از پژوهش حاضر شناخت و تعیین میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه قم از شبکه های اجتماعی علمی است.

روش پژوهش: پژوهش حاضر با توجه به هدف تحقیق کاربردی و از نظر نوع، نحوه ی گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات، توصیفی _ پیمایشی بود. تعداد جامعه آماری، 4470 نفر بود که طبق جدول مورگان تعداد 273 نفر به عنوان نمونه برآورد شد. روش نمونه گیری به صورت طبقه ای تصادفی انتخاب شد. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده و در نرم افزار spss و با استفاده از آزمون خی دو، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت

یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که اصلی ترین انگیزه دانشجویان برای استفاده از شبکه های اجتماعی علمی اطلاع یافتن از تازه های علم و دانش است. دیگر یافته های پژوهش نشان داد که میان (مقطع تحصیلی، جنسیت، گروه های عمده آموزشی و سن) و میزان عضویت و استفاده از شبکه های اجتماعی علمی، نوع منبعی که به اشتراک می گذارند، زمان به روزرسانی این شبکه ها، تعداد افرادی که با آنان در ارتباط هستند، ترکیب این افراد، انگیزه افراد، ارتباطات علمی، مدیریت محتوا، مدیریت تصاویر، مدیریت زمان، مدیریت منابع کتابشناختی، ارائه مطالب علمی، استفاده از شبکه های کتابخوانی، میکروبلاگ ها، پیگیری آخرین دستاوردهای علمی، انجام فعالیت های پیمایشی، ثبت شناسه پژوهشی، استفاده از سرویس های خبری و نمایش نتایج تحقیقات، تفاوت معناداری وجود دارد. و فقط میان مقطع تحصیلی و میزان استفاده از رسانه های اجتماعی جهت مدیریت ویدیوها و ارسال پیام و همچنین میان جنسیت و استفاده از کارکردهای استنادی شبکه های اجتماعی علمی رابطه معنادار مشاهده نشد.

نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد که بیشترین میزان استفاده از اینترنت(31/9درصد) بیش از 30 ساعت در هفته است. بیشترین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی ابتدا گوگل اسکالر و سپس لینکدین می باشد و (12/1 درصد) کل اعضا در هیچیک از شبکه های اجتماعی علمی نام برده عضویت ندارند. بیشترین میزان استفاده از این شبکه ها 2 تا 5 ساعت و پس از آن کمتر از 2 ساعت اعلام شده است.

.

کارشناسی ارشد-1400
.

رشته: علم اطلاعات و دانش شناسی - مدیریت اطلاعات
.
پدیدآور: محمد جواد نصیرزاده
.
استاد راهنما: یعقوب نوروزی
.
استاد راهنما: جعفر عباداله عموقین
.
دانشگاه قم، دانشکده ادبیات و علوم انسانی

.