برای اینکه بتوان فعالیت ها و خدمات را در سازمان های مختلف توسعه داد باید از ابزارهای مختلف جهت ارزیابی خدمات استفاده کرد. برای ارزیابی خدمات در کتابخانه ها از مدل هایی که برای این کار بوجود آمده اند استفاده میشود. هدف از انجام این تحقیق بررسی هشت مدلی است که برای ارزیابی کتابخانه‎ها به ویژه در زمینه خدمات کتابخان های در پژوهش های مختلف استفاده شدهاند.
رویکرد پژوهش: در تدوین این مقاله از منابع موجود در این زمینه بهره گرفته شده است و با استفاده از روش کتابخان های اطلاعات مربوط گردآوری شد. برای گردآوری اطلاعات با استفاده از کلیدواژه‎های مرتبط اقدام به جستجو در پایگاه‎های اطلاعاتی مختلف شد. در نهایت پس از شناسایی و دستیابی به منابع ارزشمند و مرتبط از آنها برای تدوین نهایی مقاله استفاده به عمل آمد.
نتیجه گیری: بررسی پیشینه های مربوط به مدل‏های ارزیابی مورد مطالعه نشان داد که هر کدام از این مدل‏ ها با توجه به نیاز خاصی به وجود آمدهاند و به منظور تحقق به اهداف خاصی طراحی شدهاند. همچنین با توجه به کاربرد آنها، مولفه های خاصی برای آنها در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه بیشتر مدل های مورد بحث خارج از حوزه علم اطلاعات وارد این عرصه شدهاند.

نویسندگان: یعقوب نوروزی، فاطمه عباسی، زهرا حیدرنیا

دسترسی به اصل مقاله