بررسی کاربرد اصول بازاریابی در ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
هدف این پژوهش بررسی کاربرد اصول بازاریابی شامل مکان، تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی، ترفیع و قیمت (هزینه) در ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است.
در پژوهش حاضر از روش پیمایشی توصیفی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران است. بر اساس فرمول کوکران تعداد 378 نفر بر اساس ضوابط نمونهگیری طبقهای - تصادفی انتخاب شد.
نتایج پژوهش نشان که از میان ابعاد چهارگانه مورد بررسی به ترتیب بعد تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی، موقعیت مکانی، به کارگیری برنامه های ترویجی و قیمت (هزینه) دارای رتبه اول تا چهارم هستند. همچنین به غیر از بعد ترفیع در بقیه ابعاد کمتر از 50 درصد مؤلفهها توانسته اند بیش از حد متوسط امتیاز هر بعد را کسب کنند. نتایج حاصل از آزمون فرضیه پژوهش نیز نشان داد که از میان 4 بعد اصلی بازاریابی و ارتباط آن با خدمات ارائه شده، تنها در بعد قیمت (هزینه) رابطه معنیداری وجود ندارد.
نویسندگان: یعقوب نوروزی و حمید عربلو
