هدف شناسایی و معرفی پژوهش های انجام شده در زمینة سنجش کیفیت خدمات کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی بر اساس مدل لیبکوآل است.


روش انجام تحقیق و گردآوری دادهها: پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوا انجام گرفته و داده ها نیز از مرور پژوهش های گذشته گردآوری شده است.


یافته ها: کیفیت کتابخانه های مورد مطالعه اعم از دانشگاهی، عمومی و تخصصی در مؤلفه های لیبکوال در سطوح مختلف بررسی شد. وضعیت کلی کتابخانه ها به تفکیک نوع کتابخانه ارزیابی و مؤلفه های قوی و ضعیف در آنها مشخص شد و تصویری کلی از کیفیت خدمات ارائه شده در کتابخانه های ایران به دست آمد.


نتایج: در وضعیت فعلی، کتابخانه ها در همة ابعاد، خدمات مطلوب و آرمانی ارائه نمیدهند و در بسیاری از موارد حداقل خدمات را دارند و گاهی حتی پایینتر از سطح خدمات حداقلی مورد انتظار کاربران را پاسخگو هستند. کیفیت خدمات در کتابخانه های دانشگاهی از نظر کنترل اطلاعات، در کتابخانه های عمومی، در تمامی مؤلفه ها و در کتابخانه های تخصصی از جنبۀ کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان مکان ضعیف هستند.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان:علیرضا اسفندیاری مقدم، مسعود رزمی شندی، یعقوب نوروزی

دسترسی به اصل مقاله